I september starter en ny informasjonskampanje fra Infinitum, der Karsten Warholm fronter budskapet om å pante alt. I forbindelse med kampanjen, ga administrerende direktør Kjell Olav Maldum ham en omvisning på Infinitums hovedanlegg.
Unge er ikke flinkest
Warholm trodde hans generasjon ville være best til å pante. Under besøket hos Infinitum fikk han derimot høre at de flinkeste er middelaldrende menn som drikker øl.
– Jeg tar meg selv i å kanskje være litt bortskjemt og ta ting litt for gitt. Vi ser på naturen som noe som bare er der for å «please» oss, og glemmer at det er noe noen skal ta over, sier Warholm.
– Jeg tror du er inne på noe der. Det er også grunnen til at vi ønsker å ha et samarbeid med deg, for å finne ut hvordan vi kan jobbe med å engasjere unge, sier Maldum.
Budskapet i Warholm-kampanjen er at en boks eller flaske med drikkevare kun er til låns, på samme måte som naturen også kun er til låns.
– Som idrettsutøver får jeg anledning til å fronte mange ulike ting, og jeg føler at jeg har et ansvar for å fronte det som gavner fellesskapet. Der føler jeg at Infinitum treffer meg rett i hjertet. Å pante, og å låne og gi tilbake naturen i samme forfatning som man fant den, det er noe jeg ønsker å bidra til. Og jeg håper flere unge også henger seg på, sier Warholm.
Skal sette nye rekorder
Sammen med Karsten Warholm skal Infinitum jobbe for å få inn igjen alle bokser og flasker med pant.
– Det handler om prestasjon og om å maksimere ytelse. Hvor gode kan vi mennesker bli, uansett hva det måtte være, sier Warholm.
– Jeg tror vi kan lære mye om måten du jobber på for å sette nye rekorder. Vi skal også sette nye rekorder, sier Maldum.
Se samtalen mellom Karsten Warholm og Kjell Olav Maldum i videoen.