Korona doblet panting hjemmefra

Koronapandemien fikk fart på panting gjennom Menys nettbutikker. – Stadig flere kunder vil at vi skal hente flaskene og boksene deres, sier driftskoordinator Kevin S. Johansen i Meny Netthandel.
Bilde til Korona doblet panting hjemmefra
Alle Meny sine nettbutikker samler inn pant fra kundene. Pantepengene går til Kirkens Bymisjon lokalt. Foto: Katrine Lunke.

– Som følge av koronapandemien vokste alt som har med netthandel å gjøre og det merket også vi. Både salg og panting gjennom nettbutikkene våre har hatt stor vekst, sier Kevin S. Johansen, driftskoordinator Netthandel i Meny.

I 2021 hentet Menys nettbutikker tre ganger så mange flasker og bokser hos kundene enn da de startet opp i 2018, viser tall fra Infinitum.

Kunder etterlyste panteordning
Menys nettbutikker begynte å hente pant som følge av forespørsler fra kunder. Kunder som hovedsakelig handler på nett, opplevde at det hopet seg opp med pant. Meny fikk da på plass en henteordning, der pengene går til Kirkens Bymisjon.

– Å gi panten til en veldedig organisasjon var en fin løsning. Mange kunder setter pris på at pengene går til Kirkens Bymisjon lokalt, altså i den kommunen der den aktuelle nettbutikken holder til, sier Johansen.

– Vi er så glade for panteordningen Meny har. Pantepengene vi får fra dem blir til varme måltider og gode steder å være for mennesker som trenger det, sier seniorrådgiver Ragnhild Hærem Østmo i Kirkens Bymisjon.

Finnes i 46 nettbutikker
46 av Menys 190 fysiske butikker hadde i 2021 etablert nettbutikk og alle er med i panteordningen. Det er kundene som gjør jobben med å sortere panten i egne panteposer. Når posene kommer inn til de lokale nettbutikkene, kan de sendes rett videre til Infinitum.

– Det er flott å se at folk etterspør panteordning fra nettbutikker og at Meny svarer med å få det på plass raskt. Slike ordninger er viktige for å nå vårt mål om å samle inn alle tomme flasker og bokser, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i Infinitum.

Les også