Sten Nerland Infinitum Foto Katrine Lunke
Sten Nerland Infinitum Foto Katrine Lunke

Uvanlig sommer for Infinitum

Koronatiltakene endret nordmenns feriemønster og det fikk Infinitum merke. – Vi måtte legge om hele logistikken vår, sier Sten Nerland, direktør for logistikk og drift i Infinitum.

Basert på historisk data har Infinitum god oversikt på hvor de må hente mer pant om sommeren enn ellers i året, og hvor det blir mindre å hente. Dette gjør logistikken effektiv og sørger for høy fyllingsgrad. I år måtte de se helt bort fra dette og nærmest starte med blanke ark. 

– Vi opplevde to utfordringer. For det første var det totale pantevolumet mye høyere enn det pleier å være. For det andre pantet folk på andre steder enn de vanligvis gjør i sommerferien, sier Sten Nerland.

På sommerstid er det vanligvis mindre panting i Oslo, men i år så Infinitum at flere holdt seg hjemme og det ble pantet like mye som til vanlig i Oslo. Samtidig ble det pantet mer enn vanlig i områder som Lofoten, Vestlandet og Østfold. 

Måtte forutse hvor nordmenn reiste
– Det var interessant å se hvor lite historisk data kan brukes i en ekstremsituasjon.Vi jobbet intenst med å lese avviksrapporter, holde oss oppdatert på smittevernråd og meldinger fra reiselivsnæringen, for å prøve å forutse hvor i Norge nordmenn og panten deres ville ende opp. Det var litt av en øvelse, sier Nerland.

Gjennom tett dialog med grossistene og transportørene, fikk de raskt justert og tilpasset innhentingen og transporten av pant. De maksimerte fyllingsgraden og kjørte med uvanlig fulle biler.

– Med god innsats fra alle ansatte greide vi å legge om logistikken uten at det gikk utover ferieavviklingen, og uten at butikker og forbrukere merket endringene som ble gjort. Det har vært like enkelt å pante i sommer som det ellers er, og vi ser at nordmenn har vært flinke til å ta meg seg de gode pantevanene sine på norgesferien i sommer, sier Nerland. 

Uvanlig sommer for Infinitum

Koronatiltakene endret nordmenns feriemønster og det fikk Infinitum merke. – Vi måtte legge om hele logistikken vår, sier Sten Nerland, direktør for logistikk og drift i Infinitum.

Basert på historisk data har Infinitum god oversikt på hvor de må hente mer pant om sommeren enn ellers i året, og hvor det blir mindre å hente. Dette gjør logistikken effektiv og sørger for høy fyllingsgrad. I år måtte de se helt bort fra dette og nærmest starte med blanke ark. 

– Vi opplevde to utfordringer. For det første var det totale pantevolumet mye høyere enn det pleier å være. For det andre pantet folk på andre steder enn de vanligvis gjør i sommerferien, sier Sten Nerland.

På sommerstid er det vanligvis mindre panting i Oslo, men i år så Infinitum at flere holdt seg hjemme og det ble pantet like mye som til vanlig i Oslo. Samtidig ble det pantet mer enn vanlig i områder som Lofoten, Vestlandet og Østfold. 

Måtte forutse hvor nordmenn reiste
– Det var interessant å se hvor lite historisk data kan brukes i en ekstremsituasjon.Vi jobbet intenst med å lese avviksrapporter, holde oss oppdatert på smittevernråd og meldinger fra reiselivsnæringen, for å prøve å forutse hvor i Norge nordmenn og panten deres ville ende opp. Det var litt av en øvelse, sier Nerland.

Gjennom tett dialog med grossistene og transportørene, fikk de raskt justert og tilpasset innhentingen og transporten av pant. De maksimerte fyllingsgraden og kjørte med uvanlig fulle biler.

– Med god innsats fra alle ansatte greide vi å legge om logistikken uten at det gikk utover ferieavviklingen, og uten at butikker og forbrukere merket endringene som ble gjort. Det har vært like enkelt å pante i sommer som det ellers er, og vi ser at nordmenn har vært flinke til å ta meg seg de gode pantevanene sine på norgesferien i sommer, sier Nerland.