Infinitum – Pant den, ikke plant den
Infinitum – Pant den, ikke plant den

– Pant den, ikke plant den

Nordmenn har trukket ut i skog og mark i tiden etter koronautbruddet. Mange tar med seg drikkevarer på tur og da er det viktig at emballasjen blir med hjem igjen, minner Infinitum om i en kampanje.

De siste par månedene har mange vært mer ute i naturen. I samme periode har salget av drikkevarer i dagligvarehandelen økt, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD). Salg av drikkevarer i utelivet falt dramatisk i mars og april, men salget av brus økte med to prosent, vann med tre prosent og energidrikker med 14 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. 

– Når mange av oss er mer ute, blir også mange vann- og brusflasker med ut i naturen. Det er viktig at alt tomgods blir tatt med hjem igjen og videre til et sted som tar imot pant, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i panteselskapet Infinitum.

 

Mer panting på farten
Den lille innsatsen det er å ta med tomflasker og -bokser hjem gir stor gevinst. For å minne turglade nordmenn om dette, viser Infinitum i mai en film i sosiale medier. «Pant den, ikke plant den» er budskapet i filmen som er laget av ANTI. I filmen sier Infinitum takk til alle som husker å ta med både egne og andres tomflasker hjem fra turer i skog og mark.

– Nordmenn har gode pantevaner og de aller fleste tar med seg tomflasker hjem fra turen. Når vi er mye i aktivitet utendørs, blir det mer panting på farten. Flere velger å pante vannflaska med en gang hvis de passerer en butikk eller kiosk på hjemturen. Derfor er det viktig at det er godt tilrettelagt for panting i både kiosker og på bensinstasjoner, sier Randi Haavik Varberg.

– Pant den, ikke plant den

Nordmenn har trukket ut i skog og mark i tiden etter koronautbruddet. Mange tar med seg drikkevarer på tur og da er det viktig at emballasjen blir med hjem igjen, minner Infinitum om i en kampanje.

De siste par månedene har mange vært mer ute i naturen. I samme periode har salget av drikkevarer i dagligvarehandelen økt, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD). Salg av drikkevarer i utelivet falt dramatisk i mars og april, men salget av brus økte med to prosent, vann med tre prosent og energidrikker med 14 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. 

– Når mange av oss er mer ute, blir også mange vann- og brusflasker med ut i naturen. Det er viktig at alt tomgods blir tatt med hjem igjen og videre til et sted som tar imot pant, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i panteselskapet Infinitum.

 

Mer panting på farten
Den lille innsatsen det er å ta med tomflasker og -bokser hjem gir stor gevinst. For å minne turglade nordmenn om dette, viser Infinitum i mai en film i sosiale medier. «Pant den, ikke plant den» er budskapet i filmen som er laget av ANTI. I filmen sier Infinitum takk til alle som husker å ta med både egne og andres tomflasker hjem fra turer i skog og mark.

– Nordmenn har gode pantevaner og de aller fleste tar med seg tomflasker hjem fra turen. Når vi er mye i aktivitet utendørs, blir det mer panting på farten. Flere velger å pante vannflaska med en gang hvis de passerer en butikk eller kiosk på hjemturen. Derfor er det viktig at det er godt tilrettelagt for panting i både kiosker og på bensinstasjoner, sier Randi Haavik Varberg.