vinmonopolet-satser-på-panteflasker
vinmonopolet-satser-på-panteflasker

Vinmonopolet satser på panteflasker

Vinmonopolet satser miljøvennlig og trapper opp satsningen på panteflasker. Etter vårens vinslipp har Vinmonopolet nå tre vinflasker i plast med pantemerke. Flaskene kan pantes på Vinmonopolet eller i dagligvarebutikker.

– Tunge glassflasker er en miljøversting. Det viktigste klimagrepet vi kan gjøre er derfor å stille krav om miljøsmart og lettere emballasje, sier Rolf E. Eriksen, som leder Vinmonopolets miljøarbeid.

– Bare starten
Vinmonopolet har mål om å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Et viktig tiltak for å nå dette målet er et miljøkrav til nye viner som skal inn i basissortimentet. Koster de under 150 kroner må flaskene nå ha lettvektemballasje, og det må være pant på alle nye plastflasker og aluminiumsbokser.

– De tre vinene i vår er bare starten. Vi har satt krav til våre leverandører om at alle nye viner på plastflasker må ha pantemerke, sier Eriksen i Vinmonopolet.

– Det er bra at stadig flere ser verdien av å ha pant på flasker og vi er glade for at alle Vinmonopolbutikkene nå er blitt en del av panteordningen, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum, som driver det norske pantesystemet.

Brukes fem ganger
Vinmonopolet har fått gjennomført en analyse som viser at når 1000 liter drikke distribueres på 0,75 liters glassflasker gir det i snitt et klimagassutslipp på 609 kg CO2-ekvivalenter. 1000 liter drikker distribuert på plastflasker med pant gir bare et utslipp på mellom 6,6 kg og 123 kg, avhengig av andelen resirkulert materiale i flaskene.

– Vi ønsker at mest mulig resirkuleres og blir til nye produkter. Dersom resirkulert materiale utgjør 80 prosent av råstoffet i nye flasker, vil materialet i flaskene i snitt brukes fem ganger. Det vil minimere klimagassutslippet, sier Kjell Olav Maldum.

Vinmonopolet satser på panteflasker

Vinmonopolet satser miljøvennlig og trapper opp satsningen på panteflasker. Etter vårens vinslipp har Vinmonopolet nå tre vinflasker i plast med pantemerke. Flaskene kan pantes på Vinmonopolet eller i dagligvarebutikker.

– Tunge glassflasker er en miljøversting. Det viktigste klimagrepet vi kan gjøre er derfor å stille krav om miljøsmart og lettere emballasje, sier Rolf E. Eriksen, som leder Vinmonopolets miljøarbeid.

– Bare starten
Vinmonopolet har mål om å redusere sitt CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030. Et viktig tiltak for å nå dette målet er et miljøkrav til nye viner som skal inn i basissortimentet. Koster de under 150 kroner må flaskene nå ha lettvektemballasje, og det må være pant på alle nye plastflasker og aluminiumsbokser.

– De tre vinene i vår er bare starten. Vi har satt krav til våre leverandører om at alle nye viner på plastflasker må ha pantemerke, sier Eriksen i Vinmonopolet.

– Det er bra at stadig flere ser verdien av å ha pant på flasker og vi er glade for at alle Vinmonopolbutikkene nå er blitt en del av panteordningen, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum, som driver det norske pantesystemet.

Brukes fem ganger
Vinmonopolet har fått gjennomført en analyse som viser at når 1000 liter drikke distribueres på 0,75 liters glassflasker gir det i snitt et klimagassutslipp på 609 kg CO2-ekvivalenter. 1000 liter drikker distribuert på plastflasker med pant gir bare et utslipp på mellom 6,6 kg og 123 kg, avhengig av andelen resirkulert materiale i flaskene.

– Vi ønsker at mest mulig resirkuleres og blir til nye produkter. Dersom resirkulert materiale utgjør 80 prosent av råstoffet i nye flasker, vil materialet i flaskene i snitt brukes fem ganger. Det vil minimere klimagassutslippet, sier Kjell Olav Maldum.