– Vi fikk inn mer av all type drikkevareemballasje i fjor og størst økning var det for kategoriene som hadde lavest panteandel fra før, sier administrerende direktør Kjell Olav Maldum i Infinitum.
Infinitum omtaler de ulike drikkevareemballasjene med pant som «produktkategorier». Vann på plastflaske er et eksempel. I 2019 var panteandelen for flaskevann 84,7 prosent og i fjor økte den til 90,2 prosent.
Nordmenn pantet nær 1,4 milliarder bokser og flasker i fjor, som utgjorde 92 prosent av alle som ble solgt. Infinitums tall viser en positiv utvikling også på kategorinivå. For eksempel økte panteandelen for energidrikk på boks fra 81,4 prosent i 2019, til 87,1 prosent i 2020.
– Drikkevarer som mange typisk drikker når de er ute på farten har økt mest. Siden nordmenn generelt var mer hjemme i fjor, ble mer av også disse drikkevarene drukket hjemme og lagt rett i panteposen. For oss i Infinitum er det viktig å jobbe for at nordmenn panter alt, også når samfunnet åpner opp igjen, sier Maldum.